czwartek, 28 kwietnia 2016

Urban Sax - Live in Pori 1984

Obrazek takiej jakości znajduje się także na wydaniu winylowym, także nie przejmujcie się zbytnio, źródło: ektrorecords.com

Przypomnij sobie grupę/muzyka/zespół/kompozytora/et cetera , który idealnie łączyłby multimedia, balet, taniec, śpiew, performens, muzykę i działania w przestrzeni miejskiej będąc jednocześnie w swym gargantuicznym rozmachu grupą przystępną, która wypełniałaby przestrzeń swych działań licznie zgromadzoną publicznością. Wyobraź sobie akty awangardowe, które czerpią pełnymi garściami z Pierre'a Henrego, La Monte Younga, Rileya, Glassa, a jednocześnie w doborze scenografii, efektów i kostiumów przewyższające wszystko co zapewniał David Bowie, Freddy Mercury, Liberace i inni herosi wielkostadionowego blichtru. Witamy w świecie Urban Sax.

czwartek, 21 kwietnia 2016

MAAAA - Abhorrence and Dismay

MAAAA - Abhorrence and Dismay, źródło: trianglerecords.bandcamp.com
Między apatycznym minimalizmem, a destrukcyjnym maksymalizmem odbywa się cała magia tego krążka. Taniec godowy przerażającej agresji i przygnębiającego, kłującego strachu wydaje jednak dobre owoce.

czwartek, 14 kwietnia 2016

Kucharczyk - BRAK

Kucharczyk, "BRAK", źródło: materiały promocyjne

Przeniknięcie do tego autotelicznego świata, który posługuje się zarówno muzycznymi metaforami, ale także wali prosto z mostu jest bolesne. Co więcej, myliłby się ten, kto uważa, że każdy kolejny odsłuch sprawi, że płyta ta stanie się jaśniejsza i bardziej klarowna. Tak się nie dzieje, a przesuwanie w stronę oswojenia "BRAKU" jest ciągle trudne - i przez to cały proces jest diablo fascynujący.

wtorek, 12 kwietnia 2016

Szron - Woes

źródło: jasien.bandcamp.com

Jest tu brudno, zimno, szorstko i brutalnie. Jest tu także smutno, a całe to ambientowo-noisowe downtempo gonna bring you down, down, down. Ale w tym bólu istnienia, tak niepozornie tkliwie otaczającym człowieka, jest część uczucia, która daje odpocznienie. A wszystko zaczęło się od black metalu.

czwartek, 7 kwietnia 2016

Hadżdż w głąb siebie - Olgierd Dokalski - Mirza Tarak

Olgierd Dokalski - Mirza Tarak, źródło: materiały prasowe.

Dźwięki muzyczne nie są niczym więcej niż dźwiękami, czego uczył nas już stary papa John Cage. Nie niosą żadnej treści, ani nie opowiadają żadnej historii, lecz wystarczy jeden werbalny ruch, jedno słowo, zdanie, a już zaczynamy wypełniać utwór historią. Co się jednak dzieje z muzyką, gdy artysta przedstawia nam całą, konkretną historię, która stoi za powstaniem albumu? 

poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Jerzy Milian - Rivalen

Jerzy Milian - Rivalen, źródło: gadrecords.pl
Trwający od kilku dobrych lat szczyt popularności pochodzącego z Poznania wibrafonisty, kompozytora i aranżera z pewnością jest sporą zasługą sosnowieckiego GAD Records, które niedawno wydało piątą już płytę w serii Jerzy Milian Tapes. "Rivalen" jest na pewno najbardziej wyróżniającą się pozycją pośród dotychczas wydanych płyt serii. Prezentuje także część twórczości Miliana, której próżno było szukać na wydanych w swoim czasie nagraniach.

niedziela, 3 kwietnia 2016

Jędrzej Borowski - Układy niestabilne

Układy niestabilne, źródło: własne.

Pewne obawy dla przeciętnego słuchacza będzie wzbudzała metoda twórcza jaka stoi za "Układami niestabilnymi". Materiał ten, wydany przez Pionierską Records, powstał w ramach Biura Dźwięku Katowice - swoją drogą instytucja ta jest przykładem, że publiczne pieniądze mają autentyczną moc kreacyjną w zakresie rozwoju kultury. Za "Układy niestabilne" odpowiedzialny jest Jędrzej Borowski, autor programu komputerowego, który losowo dobierał dźwięki znalezione, plądrofoniczne, konkretne oraz syntetyczne i stworzył wydane na kasecie kolaże. Brzmi przerażająco, trudno, intelektualnie wymagająco? Jednak finalnie jest wręcz przeciwnie - zachęcamy do wejścia w krainę baśni.

piątek, 1 kwietnia 2016

Bachorze - Okoły gnębione wiatrem

źródło: pawlaczperski.bandcamp.com

Wiejskie i dewocyjne tropy w nazwach utworów, którymi karmi nas poznańska grupa Bachorze nie tylko pozornie korespondują z ludowszczyzną. Dzisiejsze wsie to nie zawsze "kwiatów woń, ptaków śpiew", ale także industrialny hałas ciągników, automatycznych młockarni, gwar wywoływany przez wczasowiczów i dla wczasowiczów. Hałas na wsi bywa tym dotkliwszy, że często i gwałtownie zaburza jej naturalne, oczywiste i/lub wyobrażone środowisko dźwiękowe. Jednak hałas na wsi jest, niezależnie od tego czy go chcemy, czy nie. Zresztą wystarczy posłuchać  początku otwierającej "Okoły gnębione wiatrem ""Pokory". Gitara brzmi tu jak amplifikowane koto - przez co nabiera dzwonowej maniery gitar znanej z "Confusion is Sex" Sonic Youth - w ten mało symboliczny, a bardzo dosłowny sposób łączy się noise i tradycja, a tak naprawdę w kronikarski, choć artystyczny sposób oddaje rzeczywisty soundscape wsi.